Приголомшливо різноманітні мотиви наскельного мистецтва в галереях на території сучасної Серранії Де Ла Ліндоса, Колумбія, фіксують історію потойбічних вірувань корінних народів Амазонії.
За допомогою старійшин корінних народів та фахівців з ритуалів колумбійські та британські дослідники нарешті задокументували десятки тисяч зображень на шести з цих об’єктів після того, як політичні заворушення та географічна недоступність перешкоджали доступу до них протягом майже 100 останніх років.
«Я працював з наскельними малюнками та групами корінних народів на всіх континентах — і ще ніколи нам не щастило мати такий прямий зв’язок між свідченнями корінних народів та конкретними мотивами наскельного мистецтва», — каже археолог з Університету Ексетера Джеймі Гемпсон (Jamie Hampson).
Охристі символи, деяким з яких, за оцінками, понад 11 000 років, включають сотні людських фігур, а також цілу екосистему різних тварин, рослин і геометричних фігур.
Старійшини та фахівці виявили, що малюнки є не просто записом того, що художники спостерігали навколо себе в той час, але включають записи ритуальних переговорів з потойбічними світами. На малюнках зображені сцени перетворення людей на тварин і навіть на гібриди рослин і людей.
«Ось тварини, які там є, вони існують у цьому гірському масиві, який був раніше і досі є, але це в духовному світі…» Ісмаель Сьєрра, який розмовляє мовою тукано, розповідає про малюнки, знайдені на місці під назвою Ла-Фуга.
«Це люди з двома руками, це велетні, які існують у цій духовній малоці (будинку)… там є тварина, лев-пантер, який має дві голови, одна голова тут, а інша тут, замість хвоста у нього голова, вони з духовного світу».
У багатьох культурах Амазонії існують лісові духи, які захищають дику природу.
«Щоб випустити дичину та вдало пополювати, потрібно домовитися з цими духами», — пояснюють Гемпсон та її колеги у своїй статті.
Щоб подолати розрив між людським і нелюдським світом, люди намалювали потрібну їм тварину на кам’яній стіні червоним пігментом, разом з іншими символами, що представляють інші прохання, наприклад, про родючість.
Деякі тварини уособлюють людей, пояснює команда. Наприклад, ягуари вважаються аватарами шаманів, а також «посередниками між трьома космічними світами, між життям і смертю, між людським світом і світом духів предків, між природою і культурою». Принаймні в одній з мов, якими розмовляють у цьому регіоні, десана, слово «йє» означає як ягуар, так і шаман.
«[Співпраця зі старійшинами корінних народів] дозволяє нам не просто дивитися на мистецтво з боку і вгадувати; ми знаємо, чому були намальовані ті чи інші мотиви, і що вони означають, — каже Гемпсон. «Це дає нам можливість зрозуміти, що це сакральне, ритуальне мистецтво, створене в рамках анімістичної космології, у священних місцях ландшафту».
У всьому світі відірваність мистецтва корінних народів від їхніх носіїв ставить історичні записи під загрозу знищення. Документування мистецтва та зв’язок його історій з існуючими культурами не лише слугує антропологічній меті, але й допомагає нащадкам корінних народів зберегти їхню спадщину.
Старійшина Тукано Ісмаель побоюється за майбутнє картин, оскільки був змушений покинути цю територію через людські конфлікти.
«Хто буде підтримувати [картини]?» — запитує Ісмаель. «Ті, хто піклується про вас — духи… Ніхто в це не вірить, але тут є духи… Ми віримо, тому що мій батько був одним з тих [ритуальних спеціалістів], хто взаємодіяв з цими персонажами тут». Це дослідження було опубліковане в журналі Advances in Rock Art Studies.